Er is een nieuw systeem in gebruik genomen (de MOR-app) waarmee het voor inwoners gemakkelijker is om een melding te doen van schades, gebreken en andere zaken die de aandacht vragen in de openbare ruimte. Binnen de organisatie gebruiken we het systeem om de meldingen op een slimme manier bij het juiste team af te leveren en vervolgens af te handelen. Dit helpt ons om snel op een melding te reageren en deze ook adequaat af te handelen. Ook de samenwerking met afdeling Handhaving verloopt daarbij goed: dumpingen/onrechtmatigheden worden snel en adequaat met elkaar afgestemd en verholpen.
Met de totstandkoming van de aanbesteding voor regulier groenonderhoud is de frequentie van het schoffelen en maaien verhoogd. Hierdoor zijn wij in staat geweest het onderhoudsniveau van C-niveau naar B-niveau te brengen. Ook hebben op een aantal plaatsen omvormingen plaatsgevonden binnen de bestaande middelen en is een pilot gestart met mobiel groen.
Door de extreme hitte in de zomer van 2019 is er extra personele inzet nodig geweest voor watergeven van bomen en zomerbloeiers zoals hanging baskets en bloembakken.
In 2018 is een begin gemaakt met het duurzaam verwerken van slootmaaisel van het HHNK. In 2019 hebben wij van de productie hiervan 500m3 compost op diverse plaatsen in Purmerend gebruikt.
In voorbereiding op het voorjaar van 2020 zijn er maatregelen en voorbereidingen getroffen om overlast van de eikenprocessierups zoveel mogelijk te voorkomen. Er zijn vleermuis- en mezenkasten (natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups) opgehangen die meehelpen te voorkomen dat de rupsen zich ontwikkelen en verspreiden over bomen in de stad.
De samenwerking met Werkom is verder geïntensiveerd. Hierbij is met name gekeken naar piek- en dal-momenten om tot de meest optimale personele inzet te komen op de momenten dat het ook kan worden waargemaakt. De focus ligt op het waarborgen van de kwaliteit van het cyclisch onderhoud waarbij een permanente bezetting van belang is.
Bij het tegengaan van onkruid op verharding is gestart met het werken op beeldkwaliteit in plaats van werken op frequentie. Het gewenste beeldkwaliteitsniveau B wordt jaarrond gehaald. Op moeilijk bereikbare plaatsen wordt gebruik gemaakt van heet water in plaats van borstelen.
In het kader van duurzaamheid, verminderde arbeidsbelasting en mogelijke overlast naar bewoners is veel mechanisch gereedschap (o.a. bladblazers en bosmaaiers) vervangen door elektrisch gereedschap.
Binnen het team van Garantiebanen zijn 3 nieuwe medewerkers gestart (mei '19) en staan er 2 medewerkers op het punt om uit te stromen naar een reguliere baan.
Het fietspad aan de Purmersteenweg en Het Achterom zijn geasfalteerd.
De Gedempte Singelgracht, Hoornselaan, Dr. J.M. den Uyllaan en de Vleetstraat zijn opnieuw (gedeeltelijk) geasfalteerd.
Er heeft een reconstructie plaatsgevonden van diverse wegen zoals de Ploegstraat en Koggeland.
Er zijn herstelwerkzaamheden uitgevoerd naar aanleiding van twee calamiteiten aan de Laan der Continenten en de Weteringstraat. Daarbij zijn de geplande onderhoudswerkzaamheden naar voren gehaald en ook direct uitgevoerd.
Er is in de wijk Overwhere gestart met de rioolvervanging in het eerste deelgebied van de Pilot Aardgasvrij. De woningen zijn aangesloten op een gescheiden rioolstelsel en op stadsverwarming.
Aan de Bierkade is onderzoek gedaan naar de vervanging van de onder- en bovengrondse infrastructuur. De werkzaamheden zijn in kaart gebracht en worden in 2020 en 2021 uitgevoerd.
Er zijn twee gemalen gerenoveerd en het groot onderhoud van zes grote gemalen is aanbesteed. De werkzaamheden hiervoor zullen in de periode van 2020 tot en met 2023 plaatsvinden.
Er zijn 24 houten bruggen vervangen voor composiet. Dit draagt bij aan een duurzamer areaal.
Er is in totaal 2,6 kilometer beschoeiing vernieuwd.
Voor het regulier onderhoud aan de Beemsterbrug zijn aanvullende onderzoeken uitgevoerd naar de staat van de constructie.Deze onderzoeken zijn bijna afgerond. De resultaten hebben ertoe geleid dat het regulier onderhoud wordt omgezet naar groot onderhoud, dat in 2021 uitgevoerd gaat worden.
Er zijn twee verkeersregelinstallaties (VRI's) vervangen: kruising Aziëlaan/Gangeslaan en Gorslaan/Linneauslaan.
In 2019 is een flinke hoeveelheid conventionele verlichting vervangen voor LED-armaturen. Zo is de gehele Stekeldijk voorzien van 20 nieuwe lantaarnpalen met LED-verlichting.
Er zijn 5 PRIS-panelen (parkeerroute informatie systemen) geplaatst, waardoor het voor bezoekers aan de binnenstad makkelijk is de parkeergarages te vinden.
In Purmer Noord zijn 800 verkeersborden vervangen.