MENU
PDF Opties

Wat hebben we daarvoor gedaan

Beleidsveld Kunst en cultuur

  • Het culturele aanbod werd door de culturele organisaties meer (online) uitgedragen, waardoor er meer bekendheid werd gegeven aan de activiteiten die in de stad plaatsvinden. Ook was er speciaal aandacht voor kwetsbare inwoners.
  • In de overleggen met de amateurkunstverenigingen en culturele organisaties zijn de verbindingen met onder andere het beleidsterrein economie en toerisme gelegd. Dit heeft geleid tot een grote betrokkenheid van culturele organisaties en amateurkunstverenigingen bij activiteiten die bijdragen aan stadspromotie en veel culturele initiatieven voor bijvoorbeeld de viering van 75 jaar vrijheid in 2020.
  • Met de scholen en schoolbesturen werd gewerkt aan het versterken van het onderwijs met kunst en cultuur en het uitbreiden van het cultureel aanbod op de scholen. Dit krijgt in 2020 een vervolg. Daarnaast is de samenwerking tussen het onderwijs en enkele culturele organisaties versterkt door middel van diverse projecten (bijvoorbeeld Watermusic van Muziekschool Waterland, een NKT-aanbod en de uitbreiding van de naschoolse ateliers van Cultuurhuis Wherelant).
  • De VVV/museumwinkel heeft in 2019 een volledig jaar gedraaid. Mede dankzij de VVV/museumwinkel heeft het Purmerends Museum in 2019 een recordaantal bezoekers gehad (ruim 11.000 mensen).
  • In november 2019 is de verbouwde studio van RTV Purmerend geopend. De huisvesting van de omroep is hierdoor adequaat en toekomstbestendig. Ook met betrekking tot de huisvesting van P3 zijn in 2019 stappen gemaakt.
  • Het theaterbezoek van theater de Purmaryn zit weer in een stijgende lijn. We zijn terug op de bezoekersaantallen van ca 10 jaar geleden.

Beleidsveld Sport en recreatie

  • De versterking van sport en cultuur met het onderwijs is opgenomen in de plannen rondom ‘Onderwijs op de agenda’. Onderwerpen met het onderwijs worden opgepakt.
  • Spurd heeft in 2019 een onderzoek laten uitvoeren onder verenigingen naar de behoefte van het sportaanbod en de sportaccommodaties met het oog op de toekomst. De uitkomsten hiervan worden in 2020 verwacht.
  • Begin november is de intentieverklaring ondertekend door de gemeente en een aantal sport- en welzijnsorganisaties, om te komen tot een lokaal sportakkoord. Hiervoor is een sportformateur aangesteld die optreedt als procesbegeleider. In het sportakkoord maken partijen afspraken over hoe zij met elkaar de ambities op het gebied van sport en bewegen binnen hun gemeenten gaan bereiken. Hierin komen thema’s naar voren als innovatie, maatschappelijke beweeg- en sportinitiatieven, ondersteuning breedte- en topsport en motorische vaardigheid van kinderen. In de eerste helft van 2020 wordt het Purmerendse sportakkoord opgeleverd.
  • Er is een subsidie verleend aan de landelijke kwalificaties en kwartfinales turnen heren, georganiseerd door Turncentrum Waterland in sporthal De Beuk.
  • Uitbreiding peutergym heeft plaatsgevonden op de peuteropvang naar twee beweegmomenten per groep per week.
  • Er is een garantstelling verleend voor verbouwplannen van twee Purmerendse sportverenigingen: Rugbyclub Waterland en Mixed Hockeyclub Purmerend.
  • Er is een samenwerking gestart tussen H20, onderwijs, bedrijfsleven en gemeente om 'esports' in de regio te ontwikkelen. In 2020 wordt het centrum aan Spinnekop geopend.
  • Purmerenders met een lichamelijke beperking die graag willen sporten, hebben sinds eind 2019 de mogelijkheid om via Wheels2sport een aangepaste rolstoel te lenen om een sport uit te proberen.

Beleidsveld Wijkmanagement

  • De wijkmanager heeft de verbinding gelegd bij maatschappelijke en fysieke ontwikkelingen (jeugd, veiligheid, leefbaarheid, openbare ruimte) door partijen bij elkaar te brengen. Bijvoorbeeld bij de grote onderwerpen parkeren en tijdelijke woningen. Maar ook bij wijkinitiatieven.
  • Vanuit overzicht heeft Wijkmanagement de nodige adviezen aan de organisatie gegeven en als vraagbaak gediend.
  • Door de korte lijnen met de uitvoerende organisatie zijn meldingen, verzoeken en klachten uit de wijk snel en adequaat opgelost.

Beleidsveld Jeugd

  • We zijn vanuit de gemeente proactief in contact met het onderwijs gegaan en met casuïstiek aan de slag gegaan. Hierdoor weten professionals elkaar beter te vinden en is de benodigde zorg eerder in te zetten.
    Tevens is in 2019 een vaste consulent van het loket jeugd verbonden aan het jeugdteam, die de schakel vormt tussen jeugdteam en loket jeugd.
  • Met de jeugdgezondheidszorg (JGZ/GGD) zijn gesprekken gevoerd om de activiteiten te monitoren en te verbeteren. Dit wordt voortgezet in 2020.
  • Doordat een consulent van loket Jeugd betrokken is, hebben we zicht op de bewoners van de tijdelijke woonplekken bij echtscheiding. In 2019 is meer accent gelegd op de voorliggende voorzieningen als alternatief voor deze woonplekken. We hebben gemerkt dat doorstroming van de bewoners lastig is en de afgesproken termijn van een half jaar kort is. De tijdelijke woning draagt eraan bij dat er rust is en dat ouders met elkaar in gesprek kunnen blijven en de veiligheid voor de kinderen wordt hersteld.
  • In 2019 hebben de 14 regiogemeenten en de jeugdhulpaanbieders ingezet op maatregelen om enerzijds de kosten te beheersen en tevens om de uitgangspunten van het stelsel te verstevigen. Om administratieve lasten te verlagen zijn de werkwijzen van de 14 regiogemeenten geïnventariseerd en waar mogelijk geüniformeerd.
    In 2019 zijn de tarieven voor de hoog specialistische jeugdhulp aanpast zodat ze meer aansluiten bij de werkelijke kosten van aanbieders.
    'Verblijf' is een apart onderdeel geworden binnen specialistische jeugdhulp om hierop meer zicht te krijgen.
  • Er zijn nieuwe afspraken gemaakt met de gecertificeerde Instellingen over het aanbod van jeugdbescherming en jeugdreclassering. Deze zijn vastgelegd in regionale contracten die in 2019 zijn ondertekend.
  • Naast de transities, de lokale aanpakken en de samenwerking met de ingekochte (gecertificeerde) instellingen is er meer nodig om onze inwoners passende hulp en meer structurele veiligheid te bieden in complexe thuissituaties. De aanpak MDA++ heeft ons dit jaar laten zien dat de basis nog niet geheel op orde is en de transformatie in de zorg en veiligheid in de regio Zaanstreek-Waterland nog nader vormgegeven moet worden. We zijn gezamenlijk als gemeenten in het project 'Allen voor een' bezig met een nieuwe werkwijze binnen de domeinen zorg en veiligheid.
  • Om meer zicht te krijgen op de belemmeringen en ervaringen van pleegouders uit Purmerend hebben we in februari en juli 2019 bijeenkomsten gehouden voor pleegouders gezamenlijk met onze pleegzorgaanbieders. Hieruit volgden acties, zoals het voorzien van informatie aan pleegouders en gesprekken met de grootste pleegzorgaanbieder Spirit om de ondersteuning te verbeteren. In november is in de week van de pleegzorg aan alle pleegouders een Pluim (cadeaubon) verstuurd om onze waardering uit te spreken voor de ondersteuning die zij aan kinderen bieden.
  • Eind mei is de Verordening Sociaal Medische Indicatie door de raad vastgesteld. Hierdoor is het mogelijk voor ouders die niet (meer) in aanmerking komen, om een tegemoetkoming te ontvangen van de gemeente voor de kosten van kinderopvang, als dit nodig is op basis van sociale en/of medische indicatie. De financiele verantwoording vindt plaats vanuit Onderwijs (OAB).

Beleidsveld Onderwijs

  • Vanuit het rijk is in 2019 meer geld toegekend vanuit Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) en dit heeft het mogelijk gemaakt meer in te zetten op versterking van het onderwijs (voor kinderen t/m 12 jaar) en in te zetten op preventieve jeugdzorg.
  • Steeds vaker zien we vanuit de verschillende beleidsvelden die kinderen raken - zoals jeugd, gezondheid, onderwijs, armoede, sport - dat ‘kunnen meedoen’ essentieel is voor een onbelemmerde ontwikkeling. Om talentontwikkeling te bevorderen is ingezet op uitbreiding van naschoolse ateliers op zowel primair- als voortgezet onderwijs. Ook is gestart met de eind musicals van groep 8, met begeleiding van NKT in de Purmaryn en P3.
  • Om onderwijsachterstanden te voorkomen en laaggeletterdheid te verminderen is gestart met ouder- en taalcafé’s in het primair onderwijs.
  • Daarnaast ontvingen alle kleuters het prentenboek: Kikker is Kikker. Hiermee werd het leesonderwijs bevorderd en de boodschap dat jij jezelf kunt zijn verkondigd.
  • Het aantal scholen in het primair onderwijs dat over is gegaan op waterdrinken gedurende de schooldag is gestegen naar 20.
  • Voor de onderwijsagenda zijn we verdergegaan met het inventariseren en verbinding maken met de verschillende beleidsterreinen en zijn de eerste gesprekken met de onderwijspartners gevoerd.
  • Om een soepele overgang voor leerlingen van onderwijs naar arbeidsmarkt te realiseren werken Leerplicht/RMC en participatie samen met en in de scholen voor VO, VSO en MBO.
  • Om schooluitval in de overstap van VO naar MBO tegen te gaan, volgen we via het instrument “overstap dashboard” de overstap van alle VMBO leerlingen.
  • In het kader van kansen gelijkheid in het onderwijs en vermindering voortijdig schoolverlaten werkt het jongerenloket en schulddienstverlening samen om op de scholen voorlichting te geven over financiën.
  • In 2019 is overleg met de peuteropvangaanbieders over de mogelijkheden om de wettelijke urenuitbreiding voor voorschoolse educatie (ve) vorm te geven. Vervolgens is het Besluit subsidiehoogte peuteropvang Purmerend 2020 aangepast. Een aantal aanbieders heeft de opvangtijden per 1 januari 2020 al verruimd in opmaat naar de nieuwe wetgeving voor een aanbod van 960 uur ve die per 1 augustus 2020 ingaat.
  • De inzet van de combinatiefunctionaris is in 2019 uitgebreid. Dit heeft geleid tot meer activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en sport binnen het onderwijs.
  • Als vervolg op de succesvolle jubileumactie om groep 8 van de basisscholen hun eindmusical in het theater op te voeren, brachten 14 scholen 33 voorstellingen voor het voetlicht. Totaal bijna 7000 toeschouwers. ’s Middags waren medeleerlingen toeschouwer en ’s avonds zagen familieleden en vrienden, de kinderen schitteren op een professioneel podium.

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

  • Aangezien het niet altijd mogelijk is om zonder hulp van de overheid tot een oplossing te komen hebben we in 2019, net als in 2018, een toenemend beroep gezien op de maatwerkwerkvoorzieningen hulp bij het huishouden (25% meer aanvragen t.o.v. 2018), dagbesteding (4%) en individuele begeleiding (21%).
    Gemeenten zijn via een AMvB verplicht de kosten van de nieuwe loonschalen bij de Wmo huishoudelijke hulp mee te nemen in de tarieven, hetgeen tot hogere tarieven heeft geleid voor huishoudelijke hulp. Dit samen met een toename van het aantal indicaties, veroorzaakt door vergrijzing, extramuralisering en het landelijk ingevoerde abonnementstarief (vaste maximale eigen bijdrage Wmo van € 17,50 per maand) heeft ertoe geleid dat het geraamde bedrag in de begroting onvoldoende is gebleken.
  • Inwoners van de gemeente Purmerend zijn zeer tevreden over de uitvoering van de Wmo door de gemeente. Dit blijkt uit het in juni 2019 gehouden jaarlijks verplichte Cliëntervaringsonderzoek onder ontvangers van ondersteuning vanuit de Wmo. Purmerend scoorde van alle gemeenten in Nederland die beoordeeld zijn op prestaties van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) het hoogst. Dit bleek uit het rapport dat ZorgfocuZ, het bureau dat het voor gemeenten verplichte jaarlijkse onderzoek uitvoert naar tevredenheid onder hun Wmo-cliënten.
  • Per 1 juni 2019 is na een regionale aanbesteding voor aanvullend openbaar vervoer een nieuwe vervoerder ZCN voor in elk geval 4 jaar gecontracteerd. We zien sinds het najaar van 2019 een toename in het gebruik van vervoer en hierdoor een toename in de uitgaven. Volgens de vervoerder is toename van het gebruik niet alleen in onze gemeente te zien maar is het een landelijke tendens.
  • Bij de decentralisatie van beschermd wonen per 1 januari 2015 was er grote onzekerheid over de toereikendheid van het budget. Om overschrijding te voorkomen zijn de kosten voor overbruggingszorg (individuele begeleiding van mensen met een beschermd wonen indicatie die op de wachtlijst staan omdat er geen geschikte opvangplek beschikbaar is) van meet af aan ten laste gebracht van het Wmo-budget voor individuele begeleiding.
    Dit betekent bij een gemiddelde wachtlijst van 24 personen een kostenpost van ca. € 550.000,-, die bijdraagt aan het totaal aan uitgaven voor individuele begeleiding. Hier staat tegenover, dat het budget maatschappelijke opvang (MO, BW en Inloop GGZ) in 2019 een onderschrijding oplevert.
  • De rol van GGD Zaanstreek-Waterland in het kader van het toezicht WMO is in 2019 geëvalueerd omdat de pilot in 2019 afliep. Besloten is om Toezicht Wmo per 1 juli 2019 onder te brengen bij GGD Amsterdam.
  • Het proces om te komen tot de opstelling van een actieplan toegankelijkheid voor mensen met een handicap of een chronische ziekte (in het kader van het VN-Verdrag Toegankelijkheid), is gecompliceerder gebleken dan verwacht. Daardoor is de oplevering in 2019 niet gelukt. De verwachting is, dat dit nu in 2020 gaat plaatsvinden.
  • In 2019 hebben we de eerste stappen gezet voor een betere verbinding tussen de Wmo en Wet langdurige zorg (Wlz) maar tevens de Zorgverzekeringswet (Zvw) daarbij betrokken. Samen met de andere gemeenten uit de regio Zaanstreek-Waterland zijn er afspraken gemaakt met Zorgverzekeraar/Zorgkantoor Zilveren Kruis om tot een betere samenwerking en ontschotting tussen de drie wetten te komen. Deze samenwerking wordt in 2020 verder geformaliseerd middels een werkplan. De speerpunten in het werkplan zijn gericht op de thema’s ouderenzorg en GGZ. Het is de bedoeling om op concrete onderdelen/activiteiten samen te werken waardoor inwoners de juiste benodigde zorg/ondersteuning ontvangen vanuit de verschillende regelgeving en financieringsstromen zonder dat zij hinder ervaren van het bestaan van de 3 verschillende regelingen.
  • De filmpjes die in het kader van Buurtblik zijn gemaakt worden nu gebruikt in bijeenkomsten met (kwetsbare) ouderen om ze te motiveren om activiteiten te gaan ondernemen.
  • De keten dementiezorg heeft geleid tot een goede samenwerking van betrokken partijen en gedeelde kennis over het aanbod van activiteiten zoals het Alzheimer café, (mantelzorg)ondersteuning en een duidelijke verwijsstructuur. Voor 2020 staat op het programma om de dementieketen om te zetten in een dementienetwerk.
  • Het inzetten van ervaringsdeskundigheid is in 2019 verder verkend. Door Reakt wordt hier al gebruik van gemaakt. Zorgorganisaties zijn onderling in gesprek over de mogelijkheden om dit in Purmerend breder in te zetten, op een manier die aansluit op het huidige aanbod. Verder is ingezet op de invoering van de Wvggz. Daarnaast is er onder de vlag van de GGD Zaanstreek-Waterland een bovenregionale pilot gestart om de eerder gesignaleerde vervoersproblematiek op te heffen. Pilot GGZ in de Wijk is verlengd tot april 2020 en wordt in maart 2020 geëvalueerd.
  • De Regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang is aangenomen door alle gemeenteraden in regio Waterland. Het terugdringen van de wachtlijsten krijgt prioriteit. Hiervoor is gezocht naar mogelijkheden voor kleinschalige projecten voor begeleid zelfstandig wonen in de wijken. Zo zijn er extra plekken gerealiseerd voor moeders met kinderen in de maatschappelijke opvang en is de realisering van 200 tijdelijke woningen op meerdere locaties voorbereid.
  • In lijn met het actieprogramma “Geweld hoort nergens thuis” maakt het voorkomen en oplossen van (ouderen) mishandeling deel uit van de bestaande wijkaanpak in Purmerend. Het netwerk van de sociale wijkteams en welzijnspartners pakken de signalen op en zetten de nodige acties uit.
  • Purmerend is Regenbooggemeente en is actief geweest in het vergroten van de veiligheid en sociale acceptatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en intersekse personen (LHBTI). Wij hebben o.a. de Stichting Paarse Vrijdag Krant (kortweg PVK) gesubsidieerd om seksuele- en genderdiversiteit beter zichtbaar en bespreekbaar te maken op scholen. Daarnaast heeft er een Regenboogmaand plaatsgevonden met activiteiten om de acceptatie van LHBTI’s te bevorderen.
  • Er is voor gekozen om de nachtopvang tijdelijk te verhuizen naar de Zeevangstraat. De koppeling tussen de bezoekers van de nachtopvang en de actieve (zorg)partijen, bij de inloop en huisvesting van de Zeevangstraat, wordt hiermee bevorderd.
  • Samen met onze welzijnspartners zijn activiteiten opgezet om mantelzorgers te informeren over de ondersteuning die ze kunnen krijgen en is deze ondersteuning gegeven.

Beleidsveld Werk en inkomen

  • Het jaar 2019 is voornamelijk gebruikt om het primaire proces (de inrichting van Werkom) verder vorm te geven en te implementeren. Daarnaast is, samen met werkgevers, gestart met enkele trajecten met als doel kandidaten,die nog niet het huidige gewenste niveau hebben, door te laten groeien naar een gewenste werkplek.
  • Participatiewet IV: Om ICT-technische redenen en om er voor te zorgen dat Werkom zich mogelijk kan concentreren op de ondersteuning van kandidaten, is het informatiesysteem van Purmerend (en van Zaanstad) ingericht voor het gebruik door Werkom. Dit is een constructie die op de lange termijn zal veranderen, maar voorlopig voor Werkom voldoet.
  • Er zijn 7 personen op ‘beschut werk nieuw’ geplaatst. Op landelijk niveau is er nog steeds geen CAO en wordt gebruik gemaakt van de plaatselijke regeling.
  • Met betrekking tot sociaal rendement heeft gemeente Purmerend (als voorbeeldwerkgever) gekozen om de landelijke quotum in 2019 te hanteren en deze is behaald.
  • In mei 2019 heeft de commissie samenleving de evaluatie regelingen armoedebeleid behandeld. Hieruit kwam naar voren dat men in grote lijnen tevreden is over de manier waarop het gemeentelijk armoedebeleid (o.a. de Meerdoenregelingen) en de inzet op preventie zich ontwikkelt.
  • In december 2019 vond een informatiebijeenkomst plaats met de raad, met een presentatie over de collectieve aanvullende zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen. In 2020 zal een besluit worden genomen hoe we vanaf 2021 om zullen gaan met de aanvullende zorgverzekering.
  • Voor het derde jaar op rij is het aantal uitkeringsgerechtigden in Purmerend gedaald. Ten opzichte van vorig jaar daalde het aantal uitkeringsgerechtigden met 5,37%. Ook landelijk daalt het aantal uitkeringen nog steeds (-3,74%).

Inkomensvoorzieningen op:

31-12-2017

31-12-2018

31-12-2019

Uitkeringsgerechtigden Participatiewet

1.605

1.482

1.399

Uitkeringsgerechtigden IOAW

102

91

88

Uitkeringsgerechtigden IOAZ

11

11

12

Totaal:

1.718

1.584

1.499