(bedragen x € 1.000) | Realisatie 2018 | Begroting 2019
| Begroting 2019
| Realisatie
| Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -125.539 | -130.624 | -130.157 | -131.467 | -1.310 |
Baten | 30.213 | 28.940 | 30.719 | 31.137 | 418 |
Saldo | -95.326 | -101.684 | -99.438 | -100.330 | -892 |
Het programma Samenleving heeft per saldo een nadeligeafwijking van € 892.000. Dit komt door € 1.310.000 hogere lasten en € 418.000 hogere baten.
(bedragen x € 1.000) | Realisatie 2018 | Begroting 2019
| Begroting 2019
| Realisatie
| Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
BV021 Kunst en cultuur | |||||
Lasten | -7.770 | -7.959 | -7.992 | -8.066 | -74 |
Baten | 1.460 | 1.297 | 1.297 | 1.465 | 168 |
-6.310 | -6.662 | -6.695 | -6.602 | 94 | |
BV022 Sport en recreatie | |||||
Lasten | -6.976 | -8.344 | -8.157 | -8.318 | -160 |
Baten | 1.037 | 1.060 | 1.807 | 1.727 | -80 |
-5.939 | -7.284 | -6.350 | -6.591 | -241 | |
BV023 Wijkmanagement | |||||
Lasten | -781 | -810 | -808 | -788 | 20 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-781 | -810 | -808 | -788 | 20 | |
BV024 Jeugd | |||||
Lasten | -23.194 | -23.885 | -23.717 | -26.459 | -2.742 |
Baten | 157 | 0 | 0 | 104 | 104 |
-23.036 | -23.885 | -23.717 | -26.355 | -2.638 | |
BV025 Onderwijs | |||||
Lasten | -10.357 | -10.174 | -10.494 | -10.230 | 264 |
Baten | 1.852 | 1.292 | 2.639 | 2.353 | -286 |
-8.505 | -8.881 | -7.855 | -7.877 | -22 | |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | |||||
Lasten | -34.763 | -37.137 | -37.859 | -37.517 | 342 |
Baten | 1.440 | 1.407 | 1.310 | 1.566 | 256 |
-33.324 | -35.730 | -36.549 | -35.951 | 598 | |
BV027 Werk en inkomen | |||||
Lasten | -41.698 | -42.316 | -41.129 | -40.089 | 1.041 |
Baten | 24.267 | 23.884 | 23.665 | 23.922 | 256 |
-17.430 | -18.432 | -17.464 | -16.167 | 1.297 |
BV021 - Kunst en cultuur | |
---|---|
Afwijkingen (bedragen × € 1.000) | |
Baten | |
Programmering Purmaryn | 184 |
Overig | -16 |
Totaal Baten | 168 |
Lasten | |
Programmering Purmaryn | -112 |
Overig | 38 |
Totaal Lasten | -74 |
BV021 - Kunst en cultuur |
---|
Baten |
Programmering Purmaryn |
Er is een hogere opbrengst aan kaartverkoop gerealiseerd. Dit leidt tot een hogere baten op programmering van 184.000. |
Lasten |
Programmering Purmaryn |
Er is een hogere opbrengst aan kaartverkoop gerealiseerd. In verband met de contractuele afspraken zorgt dit automatisch voor een hogere last aan programeringskosten, doordat er meer moet worden afgedragen aan de artiesten. |
BV022 - Sport en recreatie | |
---|---|
Afwijkingen (bedragen × € 1.000) | |
Baten | |
Overig | -80 |
Totaal Baten | -80 |
Lasten | |
Exploitatietekort 2018 zwembad | -204 |
Speelvoorzieningen | 128 |
Overig | -84 |
Totaal Lasten | -160 |
BV022 - Sport en recreatie |
---|
Lasten |
Exploitatietekort 2018 zwembad |
In 2019 is Spurd gecompenseerd voor het exploitatietekort en inkomstenderving zwembad uit 2018, vanwege de renovatie. Tussen de gemeente en Spurd is in 2019 afgesproken het exploitatietekort en de inkomstenderving te delen (ieder 50%). |
Speelvoorzieningen |
Voor speelvoorzieningen is € 128.000 minder besteed dan geraamd. Voor het terreinonderhoud groen is € 85.000 minder uitgegeven dan geraamd, omdat de werkzaamheden voornamelijk door eigen mensen is uitgevoerd. Daarnaast is minder onderhoud uitgevoerd (€ 30.000) door uitstel van het project park de Driegang in verband met bezwaren van omwonenden. |
BV023 - Wijkmanagement | |
---|---|
Afwijkingen (bedragen × € 1.000) | |
Baten | |
Overig | - |
Totaal Baten | - |
Lasten | |
Overig | 20 |
Totaal Lasten | 20 |
Zoals reeds eerder aangegeven was de verantwoording met de jaarrekening 2018 niet juist. Dit betrof de post nog te betalen rekeningen jeugdzorg voor een bedrag van € 1,9 miljoen. Deze onjuistheid dient administratief te worden gecorrigeerd in de jaarrekening 2019. Dit betekent dat er voor een bedrag van € 1,9 miljoen aan kosten 2018 extra worden verantwoord in de jaarrekening 2019. De begroting van 2019 heeft geen rekening gehouden met deze extra kosten (die werden namelijk niet verwacht ten tijde van het opstellen van de begroting 2019) en kan ook niet achteraf worden aangepast. Hierdoor volgt uit de administratieve verwerking van de onjuistheid 2018 automatisch afwijkingen ten opzichte van de begroting 2019.Ook is de raming van de begroting 2019 sec voor de te verwachte kosten 2019 vanwege een te laagbeeld van de realisatie 2018 nooit bijgesteld. Hierdoor wordt het vergelijken van de begroting 2019 versus realisatie 2019 niet reëel. Onze financiële verordening geeft aan dat afwijkingen groter dan € 100.000 moeten worden verklaard en daarom wordt deze , vanwege het bovenstaande (en dan met name de niet aangepaste begroting) opsommatig weergegeven in deze jaarrekening.
BV024 - Jeugd | |
---|---|
Afwijkingen (bedragen × € 1.000) | |
Baten | |
Doorberekening aan regio gemeenten | 104 |
Overig | - |
Totaal Baten | 104 |
Lasten | |
Bij preventief jeugdbeleid waren er minder subsidie uitgaven dan verwacht | 377 |
Extra kosten afwikkeling jeugdwet 2018 | -1.921 |
Hogere uitgaven bij de niet gecontracteerde zorg dan begroot maar wel minder dan in 2018. | -329 |
Hogere uitgaven bij de regionale contractering dan begroot. | -2.507 |
Lagere doorberekening van apparaatskosten dan verwacht en het niet hoeven inzetten van een stelpost | 297 |
Lagere gemeentelijke uitvoeringskosten | 360 |
Lagere kosten PGB's | 119 |
Lagere uitgaven bij ambulant | 341 |
Lagere uitgaven bij de GI's dan begroot. | 306 |
Lagere uitgaven bij de lokale inzet dan verwacht. | 342 |
Overig | -127 |
Totaal Lasten | -2.742 |
BV025 - Onderwijs | |
---|---|
Afwijkingen (bedragen × € 1.000) | |
Baten | |
Afrekening schakelklassen 2018/2017 | 113 |
Niet bestede subsidie OAB | -474 |
Overig | 75 |
Totaal Baten | -286 |
Lasten | |
Niet bestede middelen onderwijs achterstandenbeleid | 333 |
Tijdelijke huisvesting Parelhof | -90 |
Overig | 21 |
Totaal Lasten | 264 |
BV025 - Onderwijs |
---|
Baten |
Afrekening schakelklassen 2018/2017 |
In 2019 heeft een afrekening voor de jaren 2017 en 2018 van de schakelklassen plaats gevonden dit veroorzaakt hogere baten dan geraamd. Dit levert een incidenteel voordeel op. |
Niet bestede subsidie OAB |
Het budget OAB hoeft niet jaarlijks uitgenut te worden, niet ingezette middelen worden doorgeschoven naar jaar/jaren erna. Dit veroorzaakt lagere baten. |
Lasten |
Niet bestede middelen onderwijs achterstandenbeleid |
2019 is het overgangsjaar voor een nieuw stelsel met betrekking tot urenuitbreiding van het VVE. De mogelijkheden voor de urenuitbreiding zijn in het eerste jaar nog niet volledig ingezet. Gezien de landelijke discussie en onze lokale situatie wordt deze ruimte gereserveerd voor de uitwerking van deze wettelijke taak om voor- en vroegschoolse educatie te bieden op de voorscholen. In de komende jaren kunnen extra kosten ten laste van gereserveerde OAB middelen gebracht worden. Dit in verband met de toegestane kostenegalisatie over de jaren heen. |
Tijdelijke huisvesting Parelhof |
Bij het Parelhof, gehuisvest op Zichthof 9, speelde een aanzienlijk huisvestingsprobleem. De situatie was niet langer veilig, daarom is in samenspraak met de buurt een noodlokaal geplaatst. De huur van dit noodlokaal is € 90.000 en niet begroot. |
BV026 - Maatschappelijke ondersteuning | |
---|---|
Afwijkingen (bedragen × € 1.000) | |
Baten | |
Eigen bijdrage CAK | 233 |
Overig | 23 |
Totaal Baten | 256 |
Lasten | |
Begeleiding | -837 |
Dagbesteding | -281 |
Hulp bij huishouden | -582 |
Maatschappelijke opvang | 1.114 |
Ouderenbeleid | 108 |
Personele kosten Maatschappelijk ondersteuning | 148 |
PGB | 147 |
Vervoersvoorzieningen | -151 |
Werkbudget MO | 450 |
Overig | 226 |
Totaal Lasten | 342 |
BV026 - Maatschappelijke ondersteuning |
---|
Baten |
Eigen bijdrage CAK |
Door een stijging in het aantal gebruikers van Wmo-voorzieningen, ontvangen wij meer eigen bijdrage via het CAK. |
Lasten |
Begeleiding |
Er is een toename van ruim 21% op reguliere individuele begeleiding en van ruim 24% op specialistische begeleiding ten opzichte van 2018. Door de stijging van het aantal toekenningen voor individuele begeleiding ontstaat een nadeel van € 837.000. |
Dagbesteding |
Door een stijging van het aantal toekenningen voor (reguliere) dagbesteding ontstaat een nadeel van € 281.000. |
Hulp bij huishouden |
Door de stijging van het aantal aanvragen (en toekenningen) voor hulp bij het huishouden ontstaat er een nadeel.Daarnaast zijn de tarieven HBH in 2019 gestegen vanwege CAO afspraken. Dit was niet meegenomen in de begroting. Het totale nadeel bedraagt € 582.000. |
Maatschappelijke opvang |
Binnen beschermd wonen zijn minder plekken beschikbaar dan begroot. Daarnaast blijven mensen langer thuiswonen, waardoor meer individuele begeleiding nodig is. |
Ouderenbeleid |
In 2019 is minder subsidie aangevraagd dan begroot. In de begroting is rekening gehouden met initiatieven die in 2019 niet zijn uitgevoerd. Wel zijn er een aantal initiatieven uitgevoerd met vervoer, waardoor op deze post een overschrijding te zien is. |
Personele kosten Maatschappelijk ondersteuning |
Voor de personele kosten Maatschappelijke ondersteuning is de doorbelasting vanuit de loonkosten maatschappelijk domein € 231.000 lager dan geraamd, dit komt door minder beschikbare capaciteit voor dit onderdeel. Op basis van de actuele inzet worden de apparaatskosten verdeeld, waardoor er verschillen ontstaan ten opzichte van de begroting. |
PGB |
De lasten bij PGB zijn lager uitgevallen dan begroot. De reden hiervan is dat door PGB-houders minder is gedeclareerd bij de SVB dan op grond van de toekenning had gekund. |
Vervoersvoorzieningen |
Door een stijging van het aantal gereden ritten en aantal gebruikers van het AOV ontstaat een nadeel van € 151.000. Van het aantal reizigers is 76% ouder dan 65 jaar. Overschrijding heeft ook te maken met een aantal initiatieven in het kader van het ouderenbeleid. |
Werkbudget MO |
Inzet van dit budget is niet nodig gebleken. |
BV027 - Werk en inkomen | |
---|---|
Afwijkingen (bedragen × € 1.000) | |
Baten | |
Bbz 2004 | 193 |
Overig | 63 |
Totaal Baten | 256 |
Lasten | |
Bbz | -119 |
Bijzondere bijstand | 120 |
Budget trajecten werkzoekenden | 505 |
Minimabeleid | 115 |
Participatiebudget | 145 |
Personele kosten Werk & Inkomen | 196 |
Rijksbijdrage gehuisveste statushouders | 130 |
Taalniveau statushouders | 93 |
Overig | -144 |
Totaal Lasten | 1.041 |
BV027 - Werk en inkomen |
---|
Baten |
Bbz 2004 |
Door de financieringssystematiek ontvangen wij meer rijksbijdragen voor het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Samen met € 55.000 hogere terugvordering dan begroot, maakt dat er binnen de Bbz een totaal van € 193.000 hogere baten zijn. |
Lasten |
Bbz |
Er is meer financiële ondersteuning geboden aan zelfstandige ondernemers via Besluit bijstandverlening zelfstandige (Bbz). Hier staat tevens een hogere bijdrage op basis van een declaratie vanuit het Rijk tegenover. |
Bijzondere bijstand |
Vanwege de gewijzigde methodiek van toerekening van de kosten (Sociaal Medische Indicatie) SMI naar beleidsveld Onderwijs ontstaat op bijzondere bijstand een voordeel van € 120.000. |
Budget trajecten werkzoekenden |
In 2019 is een start gemaakt met het verder inzichtelijk krijgen welke (niet doorgeleid naar Werkom) uitkeringsgerechtigden een langere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Met de volgende stap (het actief oproepen om te kijken welke begeleiding passend is) is een start gemaakt en zal vervolgd worden in 2020. |
Minimabeleid |
Er is vooral door minder huishoudens een aanvraag ingediend dan verwacht. Dit ondanks de communicatie extern die meer dan andere jaren is ingezet. De effecten hoogconjunctuur en daling aantal uitkeringsgerechtigden komen hierin ook naar voren. |
Participatiebudget |
Een lagere afrekening op participatiebudget uit 2018 leidt tot een incidenteel voordeel van € 145.000. |
Personele kosten Werk & Inkomen |
Er is minder personeel ingezet op het beleidsveld werk en inkomen, o.a. door minder beschikbare capaciteit en minder aanvragen en een aantal zaken die niet zijn uitgevoerd. |
Rijksbijdrage gehuisveste statushouders |
De vergoeding vanuit het Rijk voor gehuisveste inburgeringsplichtigen over 2018 is per abuis niet geraamd. |
Taalniveau statushouders |
De incidentele middelen voor begeleiding statushouders ter versterking taalniveau zijn niet besteed. Hierdoor ontstaat een incidenteel voordeel. |
Reserve Sanering asbest
De bestemmingsreserve sanering asbest is in 2019 opgeheven en het saldo van € 615.000 is toegevoegd aan de algemene reserve. Alle toekomstige asbestsaneringen worden rechtstreeks ten laste gebracht van de algemene reserve.
Reserve risico's 3D
Conform de begroting is er € 220.000 onttrokken ten behoeve van de wijkpleinfunctie.
Reserve Transformatie 3D
Conform de begroting is er € 1.394.000 ontrokken ten behoeve van Jeugd. Daarnaast is er € 1.921.862 ontrokken (conform de raadsinformatiebrief) ter dekking van het tekort jeugd 2018.
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten Wmo-voorzieningen | - 1.700 | |
Interne budget trajecten werkzoekenden | 500 |
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Vergoeding exploitatietekort zwembad 2018 | -204 | |
Tijdelijke huisvesting Parelhof | -90 | |
Totaal |