MENU
PDF Opties

Wat heeft het gekost

(bedragen x € 1.000)

Realisatie 2018

Begroting 2019
primitief

Begroting 2019
bijgesteld

Realisatie
2019

Afwijking

Lasten

-125.539

-130.624

-130.157

-131.467

-1.310

Baten

30.213

28.940

30.719

31.137

418

Saldo

-95.326

-101.684

-99.438

-100.330

-892

Het programma Samenleving heeft per saldo een nadeligeafwijking van € 892.000. Dit komt door € 1.310.000 hogere lasten en € 418.000 hogere baten.

(bedragen x € 1.000)

Realisatie 2018

Begroting 2019
primitief

Begroting 2019
bijgesteld

Realisatie
2019

Afwijking

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

-7.770

-7.959

-7.992

-8.066

-74

Baten

1.460

1.297

1.297

1.465

168

-6.310

-6.662

-6.695

-6.602

94

BV022 Sport en recreatie

Lasten

-6.976

-8.344

-8.157

-8.318

-160

Baten

1.037

1.060

1.807

1.727

-80

-5.939

-7.284

-6.350

-6.591

-241

BV023 Wijkmanagement

Lasten

-781

-810

-808

-788

20

Baten

0

0

0

0

0

-781

-810

-808

-788

20

BV024 Jeugd

Lasten

-23.194

-23.885

-23.717

-26.459

-2.742

Baten

157

0

0

104

104

-23.036

-23.885

-23.717

-26.355

-2.638

BV025 Onderwijs

Lasten

-10.357

-10.174

-10.494

-10.230

264

Baten

1.852

1.292

2.639

2.353

-286

-8.505

-8.881

-7.855

-7.877

-22

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

-34.763

-37.137

-37.859

-37.517

342

Baten

1.440

1.407

1.310

1.566

256

-33.324

-35.730

-36.549

-35.951

598

BV027 Werk en inkomen

Lasten

-41.698

-42.316

-41.129

-40.089

1.041

Baten

24.267

23.884

23.665

23.922

256

-17.430

-18.432

-17.464

-16.167

1.297

Afwijkingen Beleidsveld Kunst en cultuur

BV021 - Kunst en cultuur

Afwijkingen (bedragen × € 1.000)

Baten

Programmering Purmaryn

184

Overig

-16

Totaal Baten

168

Lasten

Programmering Purmaryn

-112

Overig

38

Totaal Lasten

-74

BV021 - Kunst en cultuur

Baten

Programmering Purmaryn

Er is een hogere opbrengst aan kaartverkoop gerealiseerd. Dit leidt tot een hogere baten op programmering van 184.000.

Lasten

Programmering Purmaryn

Er is een hogere opbrengst aan kaartverkoop gerealiseerd. In verband met de contractuele afspraken zorgt dit automatisch voor een hogere last aan programeringskosten, doordat er meer moet worden afgedragen aan de artiesten.

Afwijkingen Beleidsveld sport en recreatie

BV022 - Sport en recreatie

Afwijkingen (bedragen × € 1.000)

Baten

Overig

-80

Totaal Baten

-80

Lasten

Exploitatietekort 2018 zwembad

-204

Speelvoorzieningen

128

Overig

-84

Totaal Lasten

-160

BV022 - Sport en recreatie

Lasten

Exploitatietekort 2018 zwembad

In 2019 is Spurd gecompenseerd voor het exploitatietekort en inkomstenderving zwembad uit 2018, vanwege de renovatie. Tussen de gemeente en Spurd is in 2019 afgesproken het exploitatietekort en de inkomstenderving te delen (ieder 50%).

Speelvoorzieningen

Voor speelvoorzieningen is € 128.000 minder besteed dan geraamd. Voor het terreinonderhoud groen is € 85.000 minder uitgegeven dan geraamd, omdat de werkzaamheden voornamelijk door eigen mensen is uitgevoerd. Daarnaast is minder onderhoud uitgevoerd (€ 30.000) door uitstel van het project park de Driegang in verband met bezwaren van omwonenden.

Afwijkingen Beleidsveld Wijkmanagement

BV023 - Wijkmanagement

Afwijkingen (bedragen × € 1.000)

Baten

Overig

-

Totaal Baten

-

Lasten

Overig

20

Totaal Lasten

20

afwijkingen Beleidsveld JEUGD

Zoals reeds eerder aangegeven was de verantwoording met de jaarrekening 2018 niet juist. Dit betrof de post nog te betalen rekeningen jeugdzorg voor een bedrag van € 1,9 miljoen. Deze onjuistheid dient administratief te worden gecorrigeerd in de jaarrekening 2019. Dit betekent dat er voor een bedrag van € 1,9 miljoen aan kosten 2018 extra worden verantwoord in de jaarrekening 2019. De begroting van 2019 heeft geen rekening gehouden met deze extra kosten (die werden namelijk niet verwacht ten tijde van het opstellen van de begroting 2019) en kan ook niet achteraf worden aangepast. Hierdoor volgt uit de administratieve verwerking van de onjuistheid 2018 automatisch afwijkingen ten opzichte van de begroting 2019.Ook is de raming van de begroting 2019 sec voor de te verwachte kosten 2019 vanwege een te laagbeeld van de realisatie 2018 nooit bijgesteld. Hierdoor wordt het vergelijken van de begroting 2019 versus realisatie 2019 niet reëel. Onze financiële verordening geeft aan dat afwijkingen groter dan € 100.000 moeten worden verklaard en daarom wordt deze , vanwege het bovenstaande (en dan met name de niet aangepaste begroting) opsommatig weergegeven in deze jaarrekening.

BV024 - Jeugd

Afwijkingen (bedragen × € 1.000)

Baten

Doorberekening aan regio gemeenten

104

Overig

-

Totaal Baten

104

Lasten

Bij preventief jeugdbeleid waren er minder subsidie uitgaven dan verwacht

377

Extra kosten afwikkeling jeugdwet 2018

-1.921

Hogere uitgaven bij de niet gecontracteerde zorg dan begroot maar wel minder dan in 2018.

-329

Hogere uitgaven bij de regionale contractering dan begroot.

-2.507

Lagere doorberekening van apparaatskosten dan verwacht en het niet hoeven inzetten van een stelpost

297

Lagere gemeentelijke uitvoeringskosten

360

Lagere kosten PGB's

119

Lagere uitgaven bij ambulant

341

Lagere uitgaven bij de GI's dan begroot.

306

Lagere uitgaven bij de lokale inzet dan verwacht.

342

Overig

-127

Totaal Lasten

-2.742

afwijkingen Beleidsveld Onderwijs

BV025 - Onderwijs

Afwijkingen (bedragen × € 1.000)

Baten

Afrekening schakelklassen 2018/2017

113

Niet bestede subsidie OAB

-474

Overig

75

Totaal Baten

-286

Lasten

Niet bestede middelen onderwijs achterstandenbeleid

333

Tijdelijke huisvesting Parelhof

-90

Overig

21

Totaal Lasten

264

BV025 - Onderwijs

Baten

Afrekening schakelklassen 2018/2017

In 2019 heeft een afrekening voor de jaren 2017 en 2018 van de schakelklassen plaats gevonden dit veroorzaakt hogere baten dan geraamd. Dit levert een incidenteel voordeel op.

Niet bestede subsidie OAB

Het budget OAB hoeft niet jaarlijks uitgenut te worden, niet ingezette middelen worden doorgeschoven naar jaar/jaren erna. Dit veroorzaakt lagere baten.

Lasten

Niet bestede middelen onderwijs achterstandenbeleid

2019 is het overgangsjaar voor een nieuw stelsel met betrekking tot urenuitbreiding van het VVE. De mogelijkheden voor de urenuitbreiding zijn in het eerste jaar nog niet volledig ingezet. Gezien de landelijke discussie en onze lokale situatie wordt deze ruimte gereserveerd voor de uitwerking van deze wettelijke taak om voor- en vroegschoolse educatie te bieden op de voorscholen. In de komende jaren kunnen extra kosten ten laste van gereserveerde OAB middelen gebracht worden. Dit in verband met de toegestane kostenegalisatie over de jaren heen.

Tijdelijke huisvesting Parelhof

Bij het Parelhof, gehuisvest op Zichthof 9, speelde een aanzienlijk huisvestingsprobleem. De situatie was niet langer veilig, daarom is in samenspraak met de buurt een noodlokaal geplaatst. De huur van dit noodlokaal is € 90.000 en niet begroot.

afwijkingen beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

BV026 - Maatschappelijke ondersteuning

Afwijkingen (bedragen × € 1.000)

Baten

Eigen bijdrage CAK

233

Overig

23

Totaal Baten

256

Lasten

Begeleiding

-837

Dagbesteding

-281

Hulp bij huishouden

-582

Maatschappelijke opvang

1.114

Ouderenbeleid

108

Personele kosten Maatschappelijk ondersteuning

148

PGB

147

Vervoersvoorzieningen

-151

Werkbudget MO

450

Overig

226

Totaal Lasten

342

BV026 - Maatschappelijke ondersteuning

Baten

Eigen bijdrage CAK

Door een stijging in het aantal gebruikers van Wmo-voorzieningen, ontvangen wij meer eigen bijdrage via het CAK.

Lasten

Begeleiding

Er is een toename van ruim 21% op reguliere individuele begeleiding en van ruim 24% op specialistische begeleiding ten opzichte van 2018. Door de stijging van het aantal toekenningen voor individuele begeleiding ontstaat een nadeel van € 837.000.

Dagbesteding

Door een stijging van het aantal toekenningen voor (reguliere) dagbesteding ontstaat een nadeel van € 281.000.

Hulp bij huishouden

Door de stijging van het aantal aanvragen (en toekenningen) voor hulp bij het huishouden ontstaat er een nadeel.Daarnaast zijn de tarieven HBH in 2019 gestegen vanwege CAO afspraken. Dit was niet meegenomen in de begroting. Het totale nadeel bedraagt € 582.000.

Maatschappelijke opvang

Binnen beschermd wonen zijn minder plekken beschikbaar dan begroot. Daarnaast blijven mensen langer thuiswonen, waardoor meer individuele begeleiding nodig is.

Ouderenbeleid

In 2019 is minder subsidie aangevraagd dan begroot. In de begroting is rekening gehouden met initiatieven die in 2019 niet zijn uitgevoerd. Wel zijn er een aantal initiatieven uitgevoerd met vervoer, waardoor op deze post een overschrijding te zien is.

Personele kosten Maatschappelijk ondersteuning

Voor de personele kosten Maatschappelijke ondersteuning is de doorbelasting vanuit de loonkosten maatschappelijk domein € 231.000 lager dan geraamd, dit komt door minder beschikbare capaciteit voor dit onderdeel. Op basis van de actuele inzet worden de apparaatskosten verdeeld, waardoor er verschillen ontstaan ten opzichte van de begroting.

PGB

De lasten bij PGB zijn lager uitgevallen dan begroot. De reden hiervan is dat door PGB-houders minder is gedeclareerd bij de SVB dan op grond van de toekenning had gekund.

Vervoersvoorzieningen

Door een stijging van het aantal gereden ritten en aantal gebruikers van het AOV ontstaat een nadeel van € 151.000. Van het aantal reizigers is 76% ouder dan 65 jaar. Overschrijding heeft ook te maken met een aantal initiatieven in het kader van het ouderenbeleid.

Werkbudget MO

Inzet van dit budget is niet nodig gebleken.

afwijkingen Beleidsveld Werk en inkomen

BV027 - Werk en inkomen

Afwijkingen (bedragen × € 1.000)

Baten

Bbz 2004

193

Overig

63

Totaal Baten

256

Lasten

Bbz

-119

Bijzondere bijstand

120

Budget trajecten werkzoekenden

505

Minimabeleid

115

Participatiebudget

145

Personele kosten Werk & Inkomen

196

Rijksbijdrage gehuisveste statushouders

130

Taalniveau statushouders

93

Overig

-144

Totaal Lasten

1.041

BV027 - Werk en inkomen

Baten

Bbz 2004

Door de financieringssystematiek ontvangen wij meer rijksbijdragen voor het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Samen met € 55.000 hogere terugvordering dan begroot, maakt dat er binnen de Bbz een totaal van € 193.000 hogere baten zijn.

Lasten

Bbz

Er is meer financiële ondersteuning geboden aan zelfstandige ondernemers via Besluit bijstandverlening zelfstandige (Bbz). Hier staat tevens een hogere bijdrage op basis van een declaratie vanuit het Rijk tegenover.

Bijzondere bijstand

Vanwege de gewijzigde methodiek van toerekening van de kosten (Sociaal Medische Indicatie) SMI naar beleidsveld Onderwijs ontstaat op bijzondere bijstand een voordeel van € 120.000.

Budget trajecten werkzoekenden

In 2019 is een start gemaakt met het verder inzichtelijk krijgen welke (niet doorgeleid naar Werkom) uitkeringsgerechtigden een langere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Met de volgende stap (het actief oproepen om te kijken welke begeleiding passend is) is een start gemaakt en zal vervolgd worden in 2020.

Minimabeleid

Er is vooral door minder huishoudens een aanvraag ingediend dan verwacht. Dit ondanks de communicatie extern die meer dan andere jaren is ingezet. De effecten hoogconjunctuur en daling aantal uitkeringsgerechtigden komen hierin ook naar voren.

Participatiebudget

Een lagere afrekening op participatiebudget uit 2018 leidt tot een incidenteel voordeel van € 145.000.

Personele kosten Werk & Inkomen

Er is minder personeel ingezet op het beleidsveld werk en inkomen, o.a. door minder beschikbare capaciteit en minder aanvragen en een aantal zaken die niet zijn uitgevoerd.

Rijksbijdrage gehuisveste statushouders

De vergoeding vanuit het Rijk voor gehuisveste inburgeringsplichtigen over 2018 is per abuis niet geraamd.

Taalniveau statushouders

De incidentele middelen voor begeleiding statushouders ter versterking taalniveau zijn niet besteed. Hierdoor ontstaat een incidenteel voordeel.

ReserveS

Reserve Sanering asbest

De bestemmingsreserve sanering asbest is in 2019 opgeheven en het saldo van € 615.000 is toegevoegd aan de algemene reserve. Alle toekomstige asbestsaneringen worden rechtstreeks ten laste gebracht van de algemene reserve.

Reserve risico's 3D

Conform de begroting is er € 220.000 onttrokken ten behoeve van de wijkpleinfunctie.

Reserve Transformatie 3D

Conform de begroting is er € 1.394.000 ontrokken ten behoeve van Jeugd. Daarnaast is er € 1.921.862 ontrokken (conform de raadsinformatiebrief) ter dekking van het tekort jeugd 2018.

Structurele effecten

Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten)

Lasten

Baten

Hogere lasten Wmo-voorzieningen

- 1.700

Interne budget trajecten werkzoekenden

500

Incidentele lasten en baten

Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten)

Lasten

Baten

Vergoeding exploitatietekort zwembad 2018

-204

Tijdelijke huisvesting Parelhof

-90

Totaal